Fra kariktaurfronten

Mitt alter ego @BlackCraw (http://twitter.com/BlackCraw) følte seg supergenial etter endelig å ha funnet en morsom kvitter (skvatter!) til denne artikkelen til TV2: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/selbekk-angrer-paa-egen-karikaturbeklagelse-3146890.html  : "Hvordan kan du se at noen er kristne?" "De går med fingrene i kors!" Men klok & ettertenksom som han – i likhet med alle andre kråkefugler – er, fant han det best å sjekke allerede eksisterende kommentarer & fjærene reiste seg fort på hodet hans:
http://antijihadnorge.blogspot.com/2010/02/na-ma-selbekk-bestemme-seg.html  !!! Ta dere tid til denne: vi befinner oss midt i verste extremistgjørma! & så betent som karikaturdebatten er blitt, kunne BlackCraw bli slått i hartkorn med disse ….ene. Han tok derfor kontakt med meg: "Gamle Gaupe, du må rekke meg en labb før jeg skvatrer om dette, så jeg får henvist til deg først!" Omtenksom & hjelpsom som Gamle Gaupe er, svarte han: "Jada, kråkefaen, når jeg får tid!" & etter hvert fikk jeg somla meg i gang.

Hva er det å si om karikaturstriden? Egentlig fint lite: noen danske drittsekker (for mange bajer som vanlig) hadde i sin flatpannethet funnet ut at nå er det på tide å drite ut muslimene. At dem ble stæra opp i samme slengen var bare bonus – helt til muslimenes raseri fikk konsekvenser for dem. Hvorpå de reaksjonære skriftsmørerne i Jyllandsposten DagenMagazinet osv. gjemte seg i skjørtene til liberalerne de ellers forakter: "Ytringsfriheten er truet, den dere holder så hellig!" De fleste liberalerne beit dessverre på, pavlovske reflexer.

Én holdt hodet kaldt: Robert Fisk. Independents medarbeider i Beirut. Under en konferanse i Stjørdal utenfor Trondheim nektet han å la seg avbilde sammen med Adresseavisens JanO etter at denne til slutt også hadde funnet det rette påskuddet for en Muhammed-karikatur: "Enda en idiot som bare måtte spytte på muslimene! Hør her: det er forskjell på å ytre seg fritt & på død & liv fornærme folk!"

Vanskeligere er det ikke. Noen har misbrukt ytringsfriheten til å hisse folk opp mot hverandre. & via den andre lenken i dette skriftstykket ser dere hvordan det hele tar av. & kom ikke & fortell meg at f.eks. Selbekk ikke er noe annet enn en f… hykler: det ekk’e lenge siden han gikk inn for sensur av Monthy Pytons "Life of Brian" – men da var det hans egen religion som fikk gjennomgå!

Eksemplet ekk’e enstående: mitt 3. alter ego, skribenten poeten (& nå faglærte filosofen) Kes sendte midt på 1980-tallet inn en novelle til HumanEtisk Forbunds medlemsblad, en søt historie om hvordan Josef til slutt tok hevn på Gud for at han hadde voldtatt & satt en unge på kona hans, Maria: tok snekkerøksa & hogg haue’ av svinet, hvoretter han overtok makta i Himmelriket. Kes fikk følgende fårete svar fra HEF: "Vi lo godt da vi leste novellen din, men du skjønner vel at vi ikke kan trykke noe sånt? Tenk på reaksjonene vi vil få (bli utsatt for)???

Nettopp! For å omskrive Øverland: vi tåler blasfemien inderlig vel, så lenge den ikke rammer oss selv! "Å banne i kjerka" er et velkjent ordtak – hvorfor det da, om det ikke henviser til et tabu??? Men å banne i andres moskéer er å bedrive korstog for den hellige ytringsfriheten!

Kjære ærede bedritne (eller hva f….) leser: forstå meg rett! Jeg er for ytringsfriheten. Men jeg har lært av mitt alter ego den faglærte filosofen  at friheter som ikke leger bånd på seg, slår over i sine motsetninger: de blir selvfornektende. Kant har sagt: "Rett er når utøvelsen av frihet ikke krenker en annens frihet!"  Vi ser at veien herfra ikke er lang til å si "Hvorfor i h… misbruke friheten til å krenke andre?" & hva er galt med å be om unnskyldning for det i etterkant?

Dette innlegget ble publisert i "Vårt" forhold til muslimer. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar